ال اس اف چیست ؟

ال اس اف سیستم پیش ساخته ای است که مودولاری است و از جداره های نازک فولادی ساخته است.
این جداره ها ورقه های کم ضخامت هستند که دارای پوشش گالوانیزه هستند. این ورقه ها با دستگاهای مخصوص رول می‌شوند و به صورت پروفیل سبک در اندازه های مختلف تولید می‌شوند. این سازه در واقع چهارچوب و اسکلت ساختمان را تشکیل می‌دهند.سازه ال اس اف
برای سبک سازی ساختمان از پروفیل سرد نورد شده استفاده می‌شود. مصالح این پروفیل ها از سرامیک، سنگ، پی وی سی هستند. فضای درونی این ساختمان ها هیچ تفاوتی با ساختمان های ستنی ندارد.
کاربرد سازه ال اس اف
ساخت ساختمان های چند واحدی تا ۵ طبقه
مجتمع آموزشی و ورزشی
کارگاهای صنعتی و کارخانه ها
اضافه کردن طبقات اضافی به پشت بام
اجزای تشکیل دهنده سازه ‏ال اس اف
این سازه شامل چند بخش اصلی به این صورت است :
ورق‌های فولادی سرد نورد شده جهت ساخت سازه
صفحات تخته گچی به‌عنوان پوشش درونی
لایه عایق حرارتی و صوتی
روش ساخت سازه
برای اجرا ساختمان پیش ساخته هم همانند ساختمان های معمولی باید تمهیداتی انجام شود. مانند آزمایش خاک، نقشه معماری به صورت خلاصه ال اس اف ها را می‌توان در مراحل زیر نام برد :
پی و فونداسیون
اسکلت دیوار و سقف
پوشش داخلی و خارجی
تاسیسات برقی و مکانیکی
درب و پنجره
پی و فونداسیون :
برای انجام نصب دیوار ها یک فونداسیون به عمق ۵۰ متر لازم است که باید اجرا شود. بعد از اجرای فونداسیون بولت ها را در جای از قبل مشخص شده نصب می‌کنند تا دیواره ها را بر روی آن نصب کنند.
نصب دیوارها :
پس از انجام فونداسیون زمان نصب دیوارها است همون طور که بالا گفتیم برای نصب دیوار ها از بولت استفاده می‌شود که در فونداسیون قرار میگیرد. دیوار های باربر را با استفاده از نوعی نگهدارنده موقت در محل نصب می‌کنند‌.
اجرای سقف :
اجرای سقف در پروژه های ال اس اف با روش ها و سبک های مختلفی صورت می‌گیرد. سیستم تیر ریزی سقف یکی از پرکاربرد ترین روش های اجرای سقف است.
پوشش سقف اکثرا به صورت بتن یا خشک اجرا می‌شود. ساخت این سازه ها از تیرچه های فولادی سرد شده است که با اندازه های از قبل تعیین شده با فاصله های مشخص شده با توجه به ظرفیت باربری ابعاد قطعات نصب می‌شود.
پوشش‌ داخلی و خارجی :
در پوشش خارجی که نمای ساختمان است. از مصالح مدرن و ستنی استفاده می‌شود.اما می‌توان پوشش داخلی را به صورت ملات یا به صورت خشک انجام داد.
برای پوشش داخلی می‌توان از کاغذ دیواری و انواع کاشی و گچ همچنین از رنگ و دیوارپوش استفاده کرد.برای پوشش کف هم از کف پوش، پارکت، و انواع موکت و … استفاده کرد‌.
تأسیسات برقی و مکانیکی :
تاسیسات مکانیکی این ساختمان ها شامل لوله کشی و سیستم تهویه هوا است. که برای لوله کشی از لوله های پی وی سی فشرده شده و سوپر پاپ استفاده می‌شود.
چرا که این نوع لوله ها از مقاومت بالایی نسبت به لوله های فلزی و چدنی دارد و نصب تهویه هوا هم به نظر و سلیقه کارفرما است.
نصب درب و پنجره :
در نصب درب و پنجره سعی میشود که از درب های به روز و مدرن پی وی سی و ضد سرقت و ضد حریق استفاده کرد.
مزایای ‏ال اس اف
طول عمر این سازه زیاد بوده، زیرا ساخته شده از فولاد است. فولاد گالوانیزه بسیار مقاوم بوده برای همین در بسیاری از مناطقی که رطوبت زیاد است و ممکن است زنگ زدگی صورت گیرد این سازه مناسب است.
سازه سازه ال اس اف در طول زمان دچار تعییر ابعاد و شکل نمی‌شود. محکم بودن این سازه زیاد است و بیشتر برای مناطق زلزله خیز مورد استفاده است.
به دلیل سبک بودن فولاد آلیاژ این نوع سازه ها سبک تر و با وزن کمتر نسبت به خانه های قدیمی هستند. اجرای پروژه به صورت سریع انجام می‌شود.
مهم ترین مزایا این سازه مناسب بودن آن با محیط زیست است در این روش ساخت از مصالح کمتری استفاده می‌شود بخاطر همین منابع کمتری استفاده میشود‌.
هزینه سازه
سازه ال اس اف به دلیل مقرون به صرفه بودن مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته. همه قطعات بعد از تخریب مورد بازیافت قرار می‌گیرد و مجدد قابل استفاده است به همین دلیل است که مقرون به صرفه است. یکی دیگر از دلایل مقرون به صرفه بودن این سازه ها این است که نیروی انسانی کمتری مورد نیاز هست و بیشتر با دخالت ماشین آلات انجام می‌شود