انواع طراحی نما ساختمان

انواع طراحی نما ساختمان

طراحی نمای شهری: در نماهای شهری باید به نوع ساختمان توجه نمود و برای طراحی هوشمندانه اقدام نمود. مثلا در ساختمان های بلند مرتبه یا آسمان خراش ها نمی توان از نمای کلاسیک استفاده نمود.
طراحی نمای ویلا و ساختمان های ویلایی: به علت وجود ویلا ها در مکان هایی با شرایط اقلیمی متفاوت باید به طراحی نمای ساختمان در این گونه از مناطق دیدی ویژه داشت. سبک طراحی نما در این گونه ساختمان ها نوعی مخصوص به خود است که کاربری این ساختمان ها را نشان می دهد.
نمای ویلا باید زیبا، متمایز، مقاوم، هماهنگ با کل بنا، و متناسب با بودجه کارفرما باشد. توجه به معیارهای زیبایی شناسی نه تنها هزینه ای بر پروژه تحمیل نمی کند بلکه از ساخت یک سازه نازیبا جلوگیری میکند.استفاده از سبک های کلاسیک، مدرن و سنتی ایرانی میتواند یکی از معیارهای طراحی نما باشد.
در طراحی نمای ویلا یا طراحی نمای ساختمان یک طبقه از ترکیب دو یا چند رنگ ، طرح و مصالح مختلف استفاده می شود. نمای بیرونی ساختمان های ویلایی می تواند سبک طراحی داخلی خانه را نشان دهد.
طراحی نمای ساختمان ۳ تا ۵ طبقه : در طراحی نمای ساختمان های ۳ طبقه ، ۴ طبقه و بالاتر باید به جنبه های زیبایی شناختی در کنار نمای قابل رویت از سطح خیابان توجه شود.
نمای ساختمان های آپارتمانی می تواند تلفیقی از سبک های متفاوت با استفاده از متریال هایی مانند سنگ ، گرانیت ، آجر ، سیمان ، کامپوزیت و ترموود باشد. در طراحی نمای آپارتمان ها باید به همگونی نما با بافت منطقه و همچنین بودجه کارفرما توجه گردد.
طراحی نمای برج: به علت بلند مرتبه بودن این گونه از ساختمان ها باید در طراحی نما آنها ایده هایی بکر و تازه داشت تا در طولانی مدت چشم را خسته نکند . از طرفی نمای برج نباید باعث آلودگی بصری در شهرنشود. این عوامل در کمیته نمای گیلانا از عوامل اصلی تایید نمای برج هاست.
مصالح قابل استفاده در نما ساختمان:
نوع مصالح و سبک نمای ساختمان نشان دهنده کاربری و هویت ساختمان است.در پروسه طراحی نما و انتخاب سبک و متریال باید سازه و کاربری ساختمان در نظر گرفته شود. دوام و حفظ زیبایی مصالح در درجه اول و وزنی که هر کدام به نمای ساختمان میدهند در درجه دوم از عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوع مصالح نما محسوب می شوند.
استفاده از مصالح سبکی مانند ورق آلومینیوم ، چوب، اچ پی ال و همچنین سرامیک پرسلانی ، سنگ های صنعتی و فایبرسمنت ، در کدام وزن های متفاوتی به نمای ساختمان می دهند.
امروزه تکنولوژی جدیدمصالح نوینی از قبیل ترموود ، کامپوزیت، سوییس پرل یا گاما استون را در اختیار طراحان و سازندگان قرار داده است . نمای کرتین وال شیشه ای یا گلس ویو نیز که خود خاصیت سازه ای دارد سازگاری مناسبی با سازه نمای ساختمان دارد.
به طور کلی در طراحی نمای یک ساختمان تنوع رنگ و تنوع بافت از اهمیت زیادی برخودار است. شما می توانید با انتخاب مصالح مناسب و در نظر گرفتن جزییات فنی و ترکیب بندی به نمای مناسبی دست یابید.
سنگ های طبیعی
از نمونه سنگهای طبیعی مورد استفاده در نمای ساختمان سنگهای آهکی و آذرین هستند. سنگ های آهکی به دلیل رگه رگه بودن استحکام بالایی ندارند و معمولا چسبندگی خوبی به نمای ساختمان ندارند.
نماهای کامپوزیت
حاصل از ترکیب چند نوع ماده هستند که خواص این مواد مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به اجزای جزء دارد.
نماهای شیشه ای
شیشه ها جزء موارد جدا نشدنی از ساختمان محسوب می شوند ظهور شیشه های رفلکسی و استفاده آن در ساختمانها امکان استفاده حداکثر از روشنایی را بوجود می آورد.
نمای آجری
آجر یکی از مصالحی است که در هر گوشه از معماری سنتی ما دیده می شود و استفاده از آن در نماهای امروزی یادآور رنگ و بوی گذشته است . آجر نما در کوره های آجرپزی تولید می شوند. این کوره ها ، مدل های مختلفی دارند و در واقع آجر به صورت سنتی در کوره های آجرپزی تولید می شود. متریال آجر دارای ضریب انتقال حرارتی پایین است و در نتیجه از اتلاف انرژی جلوگیری میکند.
نماهای رومی
در اجرای نمای رومی از سنگ های طبیعی و گاهی اوقات از سیمان استفاده میشود. سبک طراحی کلاسیک نمای رومی آنها باعث شکوه و زیبایی منحصر بفرد ساختمان میشود.

نمای بتن اکسپوز ساختمان:
بتن اکسپوز به بتنی گفته می شود که سطح نمایان نهایی کار صاف و صیقلی باشد و بر روی سطح بتنی پوششی دیگری اجرا نخواهد شد. بنابراین ، کیفیت ظاهری و سطح بتن در سازه های عمومی و بنا های معماری نقش زیادی دارد. ساخت قطعات بتنی مسلح با طرح و اندازه مورد نظر در کارخانه به صورت پیش ساخته انجام میگیرد. امروزه در نماهای مدرن استفاده از پنل های بتنی پیش ساخته در طرح های متنوع ،کاربرد بسیاری دارد و در میان معماران سبک مدرن طرفداران بیشماری بدست آورده است.
نماهای ترکیبی ساختمان
نماهای ترکیبی تلفیقی از چند نوع از مصالح مختلف هستند. در این سبک نما می توان از آجر، سنگ ، گرانیت، چوب، کامپوزیت ، بتن اکسپوز و سایر مصالح ساختمانی استفاده کرد.
نماهای بایرامیکس
بایرامیکس نوعی از ملات تزیینی است که در نمای ساختمان های ویلایی استفاده فراوانی دارد . بر خلاف سایر نماها که از سنگ طبیعی تولید می شود بایرامیکس ملاتی از سنگ های گرانیتی و رزین های طبیعی و مصنوعی است. ملات بایرامیکس نوعی از پوشاننده هست که برای نماهای خارجی و داخلی استفاده می شو. این ماده بر روی انواع مصالح مثل شیشه رنگ چوب سیمان و … قابل اجراست و پس از خشک شدن شبیه به سنگهای تزیینی میشود.
نماهای چوبی
در نماهای چوبی از ترمووود استفاده میشود که با اینکه سابقه زیادی در کشور ما ندارد اما جایگاه خود را در نماهای ساختمانی پیدا کرده اند و بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *