تفاوت ویژگی های فولاد سرد نورد شده و فولاد گرم نورد


تفاوت ویژگی های فولاد سرد نورد شده و فولاد گرم نورد

فولادهای مصرفی در سیستم های ساختمان سازی به دوصورت تولید میشوند و بر اساس نوع روش تولید نام گذاری میگردند.

  • Hot Rolling Steel (فولاد گرم نورد شده)
  • Cold Formed Steel (فولاد سردنورد شده)

سیستم اسکلتی متشکل از فولاد های گرم نورد شده (Hot Rolling Steel) یکی از متداول ترین سیستم های ساختمان سازی در ایران میباشد.

دومین سیستم، سیستم قاب های فولادی سرد نورد شده(Cold Formed steel Structure )است . که در دنیا بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرد . و پس از انتشار اولین ضوابط انجمن فولاد آمریکا (AISI) ، گسترش زیادی پیدا نمود، در حالیکه این سیستم همچنان در ایران نسبتا جدید محسوب میشود.

کاربرد سیستم ساختمانی اول عمدتا برای ساختمان های  میان مرتبه  و بلند مرتبه استفاده میشود. و از سیستم دوم برای ساختمان های کوتاه مرتبه و میان مرتبه استفاده میگردد. فولاد سرد نوردشده در محدوه ضخامتی ۳ mm/0تا ۶mm تولید میشود. از فولاد با ضخامت کمتر (معمولا از ۱mm-3mm) در ساخت سیستم های متشکل از قاب های پیوسته فولادی سردنورد شده استفاده میگردد. که این سیستم در ایران به LSF (Light Gauge Steel Framing /Light Weight Steel Structure) موسوم میباشد.

تنش تسلیم :

برخلاف فولادهای گرم نورد شده که تنش تسلیم به عنوان یک مشخصه ثابت و اساسی که از کارخانه با فولاد زاییده میشود . و در طول عمر فولاد غیر قابل تغییر است . در فولادهای سرد نورد شده این مشخصه قابل افزایش است .

این مقاومت تسلیم را میتوانند در نقاطی که ورقهای فولادی در زیر دستگاه رول فرمینگ تغییر شکل داده است . تا بیش از حدود ۵۰ درصد افزایش دهند.

عدم وجود یک ارگان خاص و یا نظام کنترلی در تولید این پروفیلها در ایران و عدم آگاهی مهندسین و حتی تولید کنندگان از دانش فنی الزامی در این خصوص، به این هرج و مرج دامن زده است .

به نحویکه در حال حاضر در بازار ایران شاهد وجود پروفیلهایی‌ هستیم که از لحاظ ظاهری کاملا با یکدیگر یکسان بوده ولی از نظر خصوصیات فنی، مهندسی و رفتاری کاملا متفاوت میباشند .

تاثیرات سرد نورد شدگی فولاد  که در نمودار و پاراگراف بالا  بطور کاملا شفاف تشریح گردیده است . موجب میگردد که کلیه خصوصیات و مشخصه های اصلی فولاد از جمله  تنش تسلیم، مقاومت نهایی و سخت شدگی کرنشی فولاد تغییر کنند.

فرآیند بارگذاری و باربرداری ناشی از پروسه تولید پروفیلهای سرد نورد شده، باعث افزایش سختی ‌کرنشی و همچنین رسیدن به یک تنش تسلیم ومقاومت نهایی جدید برای همان فولاد خواهد شد . کزمانیکه بخواهیم پروفیل تولید شده را بارگذاری نماییم دقیقا مشابه این است که فولاد جدیدی را بارگذاری مینماییم که کلیه خصوصیات اساسی بالاتری را دارا میباشد.

مقاومت تسلیم‌، مقاومت نهایی و شکل پذیری فولاد با شعاع خم شدگی، ضخامت ورق، نوع فولاد و فرآیند شکل دهی ورق در دستگاه رول فرمینگ کاملا وابسته بوده و تحت تاثیر قرار می گیرند. میانگین مقاومت تسلیم یک پروفیل تولید شده، کاملا به تعداد خم شدگیها و زوایا و عرض موثر مقطع پروفیل و حتی تعداد زایده ها و نک های روی پروفیل بستگی دارد.

علاوه بر نمودار بالا، در نمودار و شکل زیر نیز به خوبی تاثیرات ناشی از سرد نورد شدگی بر روی تغییرات مقاومت تسلیم نقاط مختلف مقطع یک پروفیل تولید شده به شکل ناودانی دارای لبه برگشته(استاد) مشخص گردیده است

همانطور که در نمودار زیر کاملا مشهود است. تنش تسلیم فولاد در گوشه های خم شده در فرآیند تولید تا حد ۵۰ درصد نسبت به تنش تسلیم اولیه افرایش یافته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *