عملکرد لرزه ای سازه ها

عملکرد لرزه ای سازه ها

به طور کلی در روش های مرسوم بررسی عملکرد لرزه ای سازه ها ، ساختمان با استفاده از ترکیبی از سختی، قابلیت شکل پذیری و همچنین استهلاک انرژی در برابر زلزله از خود مقاومت نشان می دهد. با توجه به این که مقدار میرائی در این ساختمان ها در محدوده رفتار الاستیک سازه ناچیز می باشد. بنابراین در هنگام زلزله ساختمان ها بعد از محدوده رفتار الاستیک، تغییر مکان های زیادی می یابند و فقط به واسطه چگونگی قابلیت تغییر مکان غیر الاستیک خود پایدار باقی می-مانند. این تغییر مکان های غیر الاستیک موجب به وجود آمدن مفاصل پلاستیک به صورت موضعی در نقاطی از سازه میگردند که خود موجب افزایش شکل پذیری و همچنین افزایش استهلاک انرژی می گردد.
در نتیجه مقدار زیادی از انرژی زلزله به واسطه تخریب های موضعی در سیستم مقاوم جانبی سازه مستهلک می گردد.به همین دلیل بررسی عملکرد لرزه ای سازه ها امری ضروری تلقی می شود.
نارسائی ها عملکرد لرزه ای سازه ها :
 برخی از اجزاء سازه یا کل آن مقاومت کافی در برابر نیرو های ناشی از زلزله را ندارند و تلاش ها و تنش ها در مقاطع مختلف سازه از حد قابل پذیرش فراتر می رود.
 برخی از اجزاء سازه یا کل آن فاقد سختی مناسب در برابر اثر نیروی ناشی از زلزله است.
 برخی از اجزاء سازه یا کل آن از شکل پذیری کافی برخوردار نیست ونمی تواند انرژی منتقله از زلزله به ساختمان را گرفته از طریق احراز تغییر شکل های فرا ارتجاعی در مقاطع و اجزای از پیش تعیین شده بدون در هم شکستن و فرو ریختن ساختمان تلف نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *