مزایا سازه ال اس اف

مزایای استفاده از ساختمان با سازه ال اس اف(LSF):

سیستم ساختمانی LSF دارای مزایای بسیاری نسبت به سازه های متعارف از قبیل سازه های بتنی و فولادی رایج می باشد.
طراحی بسیار آسان تر نسبت به دیگر سازه ها، تولید پیش ساخته، عملیات اجرایی کمتر، سرعت در نصب، کاهش قابل توجه هزینه های اجرایی ساختمان، نیروی کار بسیار کمتر، کاهش مصرف انرژی، راحتی بسیار زیاد در تعمیر و نگهداری، پایداری سازه ای و رفتار لرزه ای بسیار مناسب، توانایی تغییر و جابجایی آسان در بخش های سازه و ساختمان، تخریب بسیار آسان، بازیافت کامل تمام مصالح به کار رفته و فقدان نخاله در حین ساختمان و پس از تخریب تعدادی از مزایای این سیستم ساختمانی می باشند؛
اما باید توجه داشت که مزیت هر پدیده ای در شرایط خود قابل سنجش هست و هیچ پدیده ای همانطور که خود محض نبوده و اصل عدم قطعیت در مورد آن ها صادق است، دارای مزایای محض نبوده و همواره مزایای آن ها مطلق می باشند.

مزایای اقتصادی LSF

۱. کاهش هزینه های اجرایی ساختمان به دلیل سرعت اجرا
۲. کاهش هزینه ها در مصالح مصرفی ساختمان
۳. کاهش هزینه های انرژی در طول بهره برداری ساختمان
۴. بازگشت سرمایه پس از تخریب با بازیافت سازه و مصالح ساختمان
۵. کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری به دلیل راحتی سرویس
۶. اجرا و رسیدن سریع به دوره بهره برداری و بازگشت سریع سرمایه

مزایای فنی LSF

۱-سبکی بسیار زیاد ساختمان LSF نسبت به ساختمان های فولادی، بتنی و رفتار سازه ی مناسب
۲-قابلیت های اجرایی گوناگون بسته به نوع و شرایط پروژه به صورت:
ساخت درجا در محل پروژه Stick-Built
قاب های پیش ساخته Precast Frame, Prefabricated, Panelized, Cassette
اتاق پیش ساخته Modular
۳-سرعت اجرایی بالا به دلیل پیش ساخته یا مدولار بودن، بهره برداری سریع
۴-عایق کاری حرارتی ساختمان بسته به نوع و شرایط اقلیمی پروژه
۵-عایق کاری صوتی ساختمان بسته به نوع طراحی و کاربری
۶-عمر مفید ساختمان تا ۱۰۰ سال به دلیل:
برقراری شرایط پایداری سازه ای در حوادث طبیعی مانند زلزله و توفان به دلیل سبکی و مقاومت بالا
کندی روند فرسودگی سازه به دلیل پوشش زینک ۲۷۵ و ۱۸۰ (G90 و G60)
کاهش بسیار زیاد خستگی سازه و ساختمان با شرایط طراحی سازه ای و معماری
۷-. فقدان آوار و قطعات کشنده یا آسیب زا در حین زلزله یا تخریب ساختمان
۸-فقدان نخاله های ساختمانی در حین اجرای پروژه
۹-. راحتی بسیار در عبور و نصب تأسیسات الکتریکال و مکانیکال
۱۰-. راحتی دسترسی به تمام قسمت های سازه ای جهت تعمیر و نگهداری
۱۱-راحتی بسیار در ایجاد تغییرات معماری و سازه ای پس از بهره برداری
۱۲-. کنترل راحت سازه، مقاوم سازی و رفع بسیار آسان ایرادات و نواقص سازه ای
۱۳-فقدان نفوذ آب و رطوبت و حشرات موذی

مزایای LSF در مسیر توسعه پایدار

۱. فقدان نخاله های ساختمانی آوار پس از تخریب و عدم آلودگی زیست محیطی
۲. ایجاد سیکل مصرفی و دوره ی حیات مجدد مصالح و کاهش نیاز به تولید مصالح از منابع جدید
۳. کاهش مصرف انرژی و گردش اقتصادی در تولید مصالح نو و کاهش هزینه های تولید و مصرف
۴. کاهش آلایندگی جوی و زیست محیطی ناشی از تولید مصالح ساختمانی آلاینده نظیر سیمان و فولاد
۵. حذف مصرف و هدر رفت آب و حفظ مؤثر منابع آبی در دوره ی کارگاه ساختمانی
۶. افزایش دوره ی حیات و بهره برداری پایدار ساختمان و حفظ منابع ملی و مالی

بهینه کردن مصرف مصالح

در روش های سنتی متداول ساختمان سازی در کشور، مقدار قابل توجهی ملات گچ و خاک برای بدست آوردن سطوح صاف استفاده می شود. در صورتیکه در این سیستم یکی از اصلی ترین مسائلی که باید مورد توجّه قرار گیرد سبک سازی است. این مورد علاوه بر اسکلت سازه باید در سایر موارد اجرایی نیز در نظر گرفته شود.
دیوارها در این سیستم سازه ای غالباً از گچ برگ روکش دار با وزن حدودی ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم بر متر مربع ساخته می شوند که عموماً نیازی به نازک کاری های داخلی و معمول در ساختمان های سنتی ندارند. استفاده بهینه از مصالح ساختمانی جدید و سبکی آنها سبب شده این سیستم در کنار اقتصادی بودن نسبت به روش های سنتی ساختمان سازی و حتی سایر سیستم های تولید صنعتی سبک تر باشد. وزن ساختمان های احداث شده در قاب های سبک فولادی (L.S.F) حدوداً ۴۰% کمتر از سیستم های رایج می باشد.

اجرا ، تغییر ، تعمیر و نگهداری

از آنجا که فرآوری اجزای این سیستم در کارگاه اجرایی بسیار کم می باشد و اجزای سیستم بصورت آماده با ابعاد معیّن به محل اجرای ساختمان حمل می گردند، عملیات خاصی برای آماده سازی یا فرآوری مصالح و قطعات در کارگاه صورت نمی گیرد که باعث تضمین دقّت در اجرا می شود.
تجربیات سایر کشورها نشان داده که سبکی سیستم باعث سهولت در تعمیر و نگهداری این سیستم شده و همچنین باعث افزایش مقاومت سیستم در برابر زلزله و افزایش عمر مفید بنا نیز گشته است، بطوریکه ساختمان های ساخته شده با این شیوه در کشورهای صنعتی بیش از شصت سال از عمرشان را سپری کرده اند. یکی از مهمترین نتایج استفاده از اتصالات خشک پیچی، امکان بازکردن مجدد اغلب اتصالات بدون تخریب یا حداقل اتلاف مصالح آن می باشد. این امر موجب می شود با کمترین هزینه ممکن در مراحل اجرای پروژه و یا پس از آن امکان ایجاد تغییرات، اصلاح اشتباهات و تعمیرات فراهم گردد.

مزایای سازه‌ای ساختمان سبک فولادی ال اس اف (LSF)

سرعت بالای اجرای سازه سبک ال‌اس‌اف

دومین مزیت مهم سازه سبک سرعت بالا در تولید و اجرای آن است، همانطورکه در بالا اشاره شد بخش مهمی از خصوصیت سازه سبک ال‌اس‌اف مرهون وزن کم سازه است که کار را در مراحل اجرایی بسیار سریع و آسان می‌نماید.
ضمن آنکه ویژگی‌های طراحی سازه LSF مانند انتقال بار سقفها بوسیله دیوارهای باربر، تیر ریزی یک‌طرفه با جویست‌های نزدیک به هم و عرشه فولادی روی خرپاها و روف پنل‌ها و آماده بودن فریم انتظار در و پنجره و نعل درگاه آن‌ها در کلیه دیوارها، موجب می‌گردد ضمن اینکه ساخت اسکت و آماده‌سازی آن برای ادامه کارهای ساختمان به سرعت انجام می‌پذیرد، دیگر عملیات ساختمانی تسریع یافته، تکمیل ساختمان زودتر و طبعاً بهره‌برداری و یا بازگشت سرمایه سریع‌تر محقق گردد.

سبکی و وزن کم سازه سبک ال اس اف

اصلی‌ترین مزیت سازه LSF همانگونه که در نام آن نیز اشاره شده سبک بودن آن است. وزن کم سازه محاسن متعددی دارد، همچون : صرفه‌جویی در مصرف مصالح، سرعت بالای تولید و اجرا، سهولت در مونتاژ و نصب، حمل و جابجایی آسان قطعات، افزایش ایمنی هنگام ساخت، کاهش ریسک اشتباهات طراحی و تولید حین اجرا ، امکان ساخت و اجرا در مکان‌ها و محیط‌های گوناگون، امکان ساخت به صورت اضافه طبقه / اضافه اشکوب روی همه بناها حتی ساختمان‌های قدیمی.

مقاومت در برابر خوردگی، پوسیدگی و جانوران موذی

فولاد و به خصوص ورق فولادی با پوشش گالوانیزه گرم در برابر حشرات و جوندگان نفوذ‌ناپدیر بوده و از آنجایی که دارای قابلیت جذب رطوبت نیست، زمینه مناسب برای رشد کپک و انگلهای زیانبار در آن وجود ندارد. همچنین پوشش کافی فلز روی Zinc ، قطعات را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی‌های نمکی، اسیدی و … بسیار مقاوم می‌کند.
از طرف دیگر عدم جذب رطوبت مانع مشکلاتی مثل اعوجاج، انقباض و پیچ‌خوردگی قطعات و صدای جیرجیر کف، شکم دادگی دیوارها و ترک درای وال که معمولاً در سازه‌های چوبی رخ می‌دهد، خواهد شد.

نسبت بالای مقاومت به وزن عضو

وزن هر متر از یک پروفیل گالوانیزه سرد نورد شده با توجه به ضخامت اندک آن بسیار کم و به نسبت مقاومت آن در جهت‌ها و بارهای گوناگون به تناسب بسیار خوب است. ضمن آنکه سبک بودن قطعات حمل و جابجایی در هنگام تولید، مونتاژ و نصب را بسیار آسان و کم هزینه می‌کند.

پیش ساختگی و تولید انبوه سازه سبک ال‌اس‌اف

تولید صنعتی و کارخانه‌ای سازه LSF (البته با ماشین‌آلات تمام اتوماتیک و به صورت CAD/CAM) با توجه به مزیت‌های طراحی و تولید، بسیار سریع و ساده بوده و نیز می‌توان در مقیاس انبوه و با سرعت زیاد ساختمان‌های تیپ و یا متفاوت را تولید و به محل‌های اجرا ارسال نمود.

طول اعضا

از آنجا که سازه سبک ال‌اس‌اف به صورت رول فرمینگ از کویل ورق گالوانیزه تولید می‌گردد، تولید هر قطعه در طول دلخواه موجب صرفه‌جویی در مصرف فولاد با حذف اورلپ‌ها و پرت برش و غیره می‌شود. همچنین این امر سرعت تولید و اجرا را بالا برده و کیفیت اجرا همچون ترازی، ریسمانی؛ شاقولی و گونیایی قسمتهای مختلف را تسهیل می‌نماید.
تنها محدودیت طول اعضا محدودیت در حمل آنهاست.

متریالی غیر آتش‌زا و ناسوختنی

فولاد ماده سوختنی نیست و هنگام آتش‌سوزی به عنوان سوخت عمل نکرده و دود مواد سمی نیز منتشر نمی‌کند.

مزیت‌های زیست محیطی

فولاد مصالحی است که صددرصد قابل بازیافت بوده و تولید آن به روش نورد سرد و نصب آن با پیچ، انرژی کم (الکتریکی) مصرف کرده و انرژی گرمایی نیز آزاد نمی‌کند.

عدم تأخیر ناشی از وضعیت آب و هوا در سازه سبک ال‌اس‌اف

از آنجا که این سازه مانند بتن محدودیت اجرا در دماهای بالا و یا یخبندان ندارد و در مقایسه با سازه فلزی گرم معمولاً نیاز به جرثقیل ندارد در بیشتر شرایط آب و هوایی عملیات مونتاژ و نصب متوقف نمی‌گردد. ضمن آنکه تولید در کارخانه بدون توجه به بدترین شرایط هم بی‌وقفه ادامه خواهد داشت.

عدم نیاز به فونداسیون حجیم

سبکی سازه ال‌اس‌اف و تقسیم بارهای وارده به وسیله دیوارهای باربر که در طول نسبتاً زیاد این دیوارها اعمال می‌گردد، موجب عدم نیاز به فونداسیون‌های حجیم معمول در سازه‌های دیگر می‌گردد.
به طوری که در ساختمان‌های روی زمین یک پی گستره با ضخامت کم و حتی در مواردی فقط با یک مش در پایین، یا شناژهای بتن مسلح در ابعاد بسیار جزئی و حداقل آرماتور، ویا ترکیب این دو (پی گسترده و شناژ) لازم است.
و نیز در اضافه طبقات در صورت وجود دال بتنی مناسب روی سقف ساختمان موجود همین دال معمولاً برای اتصال سازه ال‌اس‌اف کافیست و در صورت عدم وجود دال بتنی یا مناسب و کافی نبودن آن، اجرای یک شاسی فلزی (معمولاً با پروفیل قوطی) برای اتصال سازه به آن کفایت می‌کند. این امر هزینه، زمان و مصالح مصرفی و دردسرهای ناشی از نیروی کار سنتی را بسیار کاهش می‌دهد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *