مقاوم سازی با FRP


مقاوم سازی با FRP

مقاوم سازی با FRP
یکی از مهم ترین روش های مقاوم سازی ساختمان ، مقاوم سازی با FRP می باشد. استفاده از کامپوزیت های پلاستیکی تقویت شده با الیاف و مقاوم سازی با FRP برای تقویت بتن پیش تنیده و غیر پیش تنیده به یک فناوری با ادعاهای جدی و قابل توجه برای پیشرفت مصالح ساختمانی و روش ها تبدیل شده است. مقاوم سازی با FRP به عنوان یک گزینه امیدوار کننده برای تقویت فولاد در نظر گرفته می شوند ، به ویژه در سازه های بتنی که تحت یک محیط تهاجمی قرار می گیرند و یا اثرات میدان های الکترومغناطیسی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون مقاوم سازی با FRP و یا استعلام قیمت مقاوم سازی با FRP ، بر روی لینک زیر کلیک کرده و با متخصصین ما صحبت کنید.
تماس با ما
از مقاوم سازی با FRP در بسیاری از کاربردها مانند عرشه پل استفاده شده است. آن ها تحت تجهیزات حساس الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند که جریان الکتریکی سرگردان ممکن است یک مشکل باشد. هنگام انتخاب مصالح ساختمانی برای یک پروژه زیربنایی ، چند عامل اساسی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر گرفته شود. مهندسان باید مطمئن باشند که انتخاب هایی را انجام می دهند که هم به نفع افراد نمایندگی آن ها که با این مواد کار می کنند و هم برای کاربران نهایی پروژه سودمند باشد. اف ار پی در زمینه مقاوم سازی ساختمان بسیار پر کاربرد می باشد. یکی از دلایل کاربرد های اف ار پی ارزان بودن آن می باشد.

یکی از این مواد ، مقاوم سازی با FRP است که می تواند برای سازندگان و کاربران بسیار مفید باشد.
۱. زمان تولید و نصب
هنگام تهیه طرح برای برنامه زیرساختی کلی ، مهم است که میزان زمانی را که نه تنها برای کل پروژه ، بلکه همچنین برای هر مرحله از فرآیند مورد نیاز است ، در نظر بگیرید. بدیهی است که زمان صرفه جویی شده به معنای صرفه جویی در هزینه ها است ، اما مطمئناً نمی خواهید کیفیت را فدای کارایی کنید. FRP می تواند تعادل ایده آلی را ایجاد کند و به شما در صرفه جویی در وقت با ارزش تولید کمک کند در حالی که کیفیت ، مقاومت و دوام لازم را نیز دارد.
۲. وزن
همراه با یک زمان نصب سریعتر وزن FRP است. FRP به دلیل سبک بودن مشهور است. در حقیقت ، این حدود هشت برابر سبک تر از بتن مسلح است – به این معنی که FRP همچنین برای استفاده و نصب کار کمتری دارد و به تجهیزات کمتری نیاز دارد. این مواد همچنین طی فرآیند های حذف به نیروی کار کمتری نیاز دارند.
۳. خوردگی و نگهداری
با دوام و استحکام بالا ، و همچنین مقاومت قابل اعتماد در برابر خوردگی ، FRP طولانی مدت است و نیاز به نگهداری مداوم را کاهش می دهد. عدم تعمیر و نگهداری و تعمیرات مورد نیاز به صرفه جویی در هزینه های بالای کارگر و مواد کمک می کند و همچنین از ناراحتی کاربران نهایی جلوگیری می کند ، زیرا زمان خرابی تعمیرات برطرف می شود.
و از آنجا که FRP طولانی مدت است و در برابر خوردگی مقاوم است ، هزینه های بلند مدت نیز کمتر می شود.
پل ها و سکوهای ساخته شده از موادی مانند بتن مسلح ، فولاد یا چوب اغلب ۱۵ تا ۲۰ سال پس از نصب اولیه از بین می روند – که برای بازسازی از ابتدا نیاز به تعمیرات بسیار گران قیمت یا حتی یک سرمایه گذاری کاملاً جدید دارد. با این وجود FRP برای دوام ساخته شده است و مانند بسیاری از مصالح ساختمانی با گذشت زمان دچار خوردگی نخواهد شد.
آیا ساختمان نیاز به مقاوم سازی دارد؟
یک ساختمان حتما باید مقاوم سازی شود و این مقاوم سازی دلایل مختلف و متعددی دارد. گاهی ساختمان به علت شکل پذیری و هم چنین ماندگاری احتیاج به مقاوم سازی دارد. البته دلایل دیگری نیز برای مقاوم سازی ییک ساختمان وجود دارد که در این مقاله به توضیح درباره ی آن می پردازیم. در این قسمت چند نمونه از دلایل مقاوم سازی ساختمان را برای شما نام می بریم.

• بروز اشتباهاتی در طراحی ابتدایی ساختمان
• مقاوم سازی به منظور رعایت نمودن قوانین آیین نامه های زمین لرزه و زلزله
• وجود تغییرات کاربری
• صدمه و خسارات وارده به علت تصادف
علت مقاوم سازی با FRP
محققین بعد از تحقیقات بسیار ، دریافتند که مواد زمانی که به صورت الیاف تهیه می شوند مقاومت آن ها افزایش پیدا می کند. ایده تولبدات مواد به صورت الیاف برگرفته از الیاف نخ ابریشم می باشد که بسیار مقاوم است. البته این الیاف به الیاف مصنوعی یا صنعتی معروف می باشند. الیاف های بازالت ، آرامید ، شیشه ، کربن از جمله الیاف های مصنوعی یا صنعتی می باشند.
الیاف های مصنوعی خصوصیات مکانیکی دارند . مقاومت مربوط به الیاف کربن امروزه ۵۰۰۰ مگا پاسکال اندازه گیری شده است. مقدار مقاومت الیاف کربن در مقایسه با مقاومت فولاد بسیار قابل توجه است. فولاد جزو مصالح ساختمانی به حساب می آید که مقاومت آن ۴۰۰ مگاپاسکال می باشد. در نتیجه مقاومت الیاف کربن نسبت به فولاد مقدار قابل توجهی است.
الیاف FRP قیمت بسیار بالایی در گذشته داشته است اما امروزه کمی قیمت آن نسبت به گذشته پایین آمده است. به همین علت امروزه در عمران بسیار کاربردی است و جزو پرکاربرد ترین روش های مقاوم سازی محسوب می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *