نمای خشک ساختمان چیست؟

نمای خشک ساختمان چیست؟

در این مطلب می‌خوانید:

آیا تا به حال درباره نمای خشک ساختمان چیزی شنیده‌اید؟ نوعی نماسازی بدون استفاده از ملات که امروزه به وفور از آن استفاده می‌شود. اما این روش چه مزیت‌هایی نسبت به روش‌های قدیمی دارد؟ چرا استفاده از نمای خشک آجری همچنان در حال افزایش است و این روش چه تأثیرات مثبتی روی روند کار خواهد داشت. برای یافتن پاسخ مناسبی برای همه این پرسش‌ها در این مقاله از استادکار با ما همراه باشید تا ضمن معرفی نحوه اجرای نمای خشک ساختمان با همه ویژگی‌های این نوع نماسازی بیشتر آشنا شوید.

نمای خشک ساختمان چیست؟

مهم‌ترین و اولین موضوعی که باید در مورد نمای خشک ساختمان بدانید، این است که در اجرای آن از ملات استفاده نمی‌شود. این روش برای اولین بار در دهه هفتاد میلادی در کشور آمریکا و برای ساخت برج‌هایی بلند استفاده شد. در این نوع نماسازی به جای استفاده از ملات از اتصالات مکانیکی همانند پیچ و مهره و همچنین چسب زیر کار استفاده می‌شود. نماسازی خشک با استفاده از ترکیب مصالحی همچون شیشه و ورقه‌های آلومینیوم و کامپوزیت و همچنین کاشی و آجرهای سفالی انجام می‌شود.

به طور کلی اجرای نمای خشک ساختمان شامل ۴ لایه است. در لایه اول پوسته خارجی و نمای بیرونی ساختمان قرار می‌گیرد. در لایه دوم عایق حرارتی قرار دارد. لایه سوم متعلق به فضای بین نما و عایق است و در لایه چهارم چهارچوب و دیواره داخلی ساختمان است که اتصالات لازم برای زیرسازی در آن نصب خواهند شد.

بیشتر بدانید انواع نمای شیشه ای ساختمان

در اجرای نمای خشک ساختمان از ترکیب مصالحی همچون شیشه، ورقه‌های آلومینیوم و کامپوزیت و همچنین کاشی و آجرهای سفالی انجام می‌شود.

انواع نمای خشک ساختمان

نمای خشک ساختمان بر اساس نوع اتصالات به دو دسته مشهود و نامشهود تقسیم می‌شود. در سیستم نمای خشک مشهود بست‌هایی که برای نگهداری استفاده می‌شود، از بیرون قابل مشاهده است. برای پوشاندن این بست‌ها می‌توان از رنگ کردن آن‌ها استفاده کرد. اتصالات نامشهود نیز به آن دسته از اتصالات نمای خشک ساختمان گفته می‌شود که بعد از نصب کردن قابل مشاهده نیستند.

نمای خشک آجری

یکی از رایج‌ترین روش‌های نمای خشک ساختمان، استفاده از نمای خشک آجری است. از این روش علاوه بر نمای ساختمان در نماسازی حمام و شومینه نیز استفاده می‌شود. استفاده از نمای خشک آجری موجب می‌شود تا نمای ساختمان استحکام بیشتری در برابر آتش‌سوزی داشته باشد و از طرفی معمولاً هزینه اجرای نمای خشک آجر نسبت به روش‌های دیگر کمتر است. به منظور اجرای نمای خشک آجر از هیچ ملاتی استفاده نمی‌شود و همانند سایر روش‌های اجرای نمای خشک ساختمان اجزا به وسیله پیچ و مهره بر روی سطح ساختمان نصب می‌شوند. نمای خشک آجری نسبت به آجر معمولی وزن کمتری دارد و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی وجود دارد. نصب و اجرای نمای خشک آجر بسیار ساده است و با هر شرایط آب و هوایی سازگار است و از طرفی دوام و مقاومت بالایی دارد.

بیشتر بدانید روش های سیمانکاری نمای ساختمان چیست؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های نمای خشک ساختمان، استفاده از نمای خشک آجری است که در نماسازی حمام و شومینه نیز کاربرد دارد.

تجهیزات نما خشک

در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین تجهیزات نما خشک ساختمان آشنا شوید:

  • عایق حرارتی: عایق حرارتی یکی از اجزای اصلی سیستم نمای خشک است که به صورت مکانیکی و مستقل به زیر کار وصل می‌شود.
  • چهارچوب نگهدارنده: برای این امر از مصالحی همچون چوب، فولاد یا آلومینیوم استفاده می‌شود و طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که مقاومت خوبی در برابر باد و باران داشته باشد.
  • فضای خالی: به‌خاطر عدم ورود رطوبت به درون ساختمان و همچنین تهویه بین نما و عایق فضایی بین آن در نظر گرفته می‌شود.
  • مصالح نمای خشک ساختمان: معمولاً از سنگ، ورق کامپوزیت، سرامیک خشک، شیشه، کاشی و آجر سفالی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین تجهیزات نما خشک عبارت‌اند از عایق حرارتی، چهارچوب، فضای خالی و مصالح نمای خشک.

مزایای نمای خشک ساختمان

همان‌طور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، استفاده از نمای خشک ساختمان مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین مزیت‌های آن نسبت به روش‌های دیگر عبارت‌ هستند از:

  • نصب و اجرای نمای خشک ساختمان نیازی به کارگر حرفه‌ای ندارد.
  • استفاده از چهارچوب‌های فلزی و قالب‌ها الگوهای آماده برای اجرای نمای خشک ساختمان موجب شده است تا نصب آن با سرعت بالایی انجام شود. اجرای این نماسازی نیاز به استفاده از داربست ندارد و همین موضوع نیز روی سرعت بخشیدن به نصب آن کمک زیادی می‌کند.
  • برای نصب و اجرای نمای خشک آجر نیاز به این نیست که سطح دیوار را خراب کنید و می‌توان آن را روی دیوار نصب کرد. به همین دلیل اجرای نمای خشک ساختمان معمولاً ضایعات و زباله‌های زیادی ندارد.
  • از آنجایی که در اجرای سیستم نمای خشک ساختمان از یک عایق حرارتی استفاده می‌شود و بعد از آن نیز یک چهارچوب با نگهدارنده بر روی ساختمان نصب می‌شود تا نمای خشک بر روی آن قرار بگیرد. فضای خالی ایجاد شده بین نما و عایق موجب می‌شود تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند.
  • امکان اجرای سریع و آسان برای ساختمان‌های بلند و برج‌های مرتفع یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از نمای خشک ساختمان است.
  • مقاومت بالای نمای خشک ساختمان در برابر عوامل جوی همانند باد و باران نیز یکی دیگر از مزیت‌های این نوع نماسازی محسوب می‌شود. در واقع نمای بیرونی نمای خشک از دیواره ساختمان جدا است و به همین دلیل باد و باران و آفتاب به طور مستقیم با دیوار ساختمان برخورد نمی‌کند.
  • تنوع در طرح‌ها و ایجاد اشکال و طرح‌های متنوع همانند تو رفتگی‌ها و بیرون زدگی‌ها یکی دیگر از مزیت‌های نمای خشک ساختمان است.
  • امکان ترمیم و تعویض کامل نما به سادگی وجود دارد و حتی می‌توانید نمای جداسازی شده را در جای دیگری دوباره استفاده نمایید و از طرفی این مصالح قابل بازیافت هستند.
  • وزن نمای خشک ساختمان به نسبت سایر انواع نماسازی‌ها کمتر است و این موضوع موجب ایمنی بیشتر در برابر زلزله می‌شود.
  • عمر مفید نمای خشک ساختمان معمولاً حدود ۵۰ سال است در حالی‌ که در نماهای دوغابی لازم است که از ۱۰ تا ۱۵ سال بعد نما را بازسازی کرده و یا تغییر دهید.

استفاده از نمای خشک ساختمان مزیت‌های زیادی نسبت به روش‌های دیگر دارد.

عوامل مؤثر بر هزینه نمای خشک ساختمان

به طور کلی هزینه ساخت و اجرای نمای خشک ساختمان نسبت به روش‌های دیگر پایین‌تر است و در صورت آسیب به هر بخش آن امکان تعویض وجود دارد و نیاز به تخریب و اجرای مجدد کار نیست. قیمت اجرای نمای سنگ خشک به نوع مصالحی که استفاده می‌شود، بستگی دارد. ابعاد و مساحتی که قرار است نماسازی در آن اجرا شود روی قیمت اجرای نمای سنگ خشک مؤثر است. از طرفی قیمت تجهیزات نما خشک و مصالحی که برای سطح کار استفاده می‌شود، شکل معماری و ارتفاع، نوع سازه و موقعیت جغرافیایی پروژه بر قیمت اجرای نمای سنگ خشک مؤثر خواهد بود.

به طور کلی هزینه ساخت و اجرای نمای خشک ساختمان نسبت به روش‌های دیگر پایین‌تر است و در صورت آسیب به هر بخش آن امکان تعویض وجود دارد.کلام آخر

نمای خشک ساختمان یکی از روش‌های رایج است که امروزه برای نماسازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. مزیت‌هایی که این روش نسبت به روش‌های دیگر دارد، موجب شده تا بیشتر از سایر روش‌ها مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که هزینه ساخت و اجرای این نوع نماسازی به عوامل متعددی همچون ابعاد سطح و کیفیت مصالح بستگی دارد. چنانچه برای نصب و اجرای نماسازی نیاز به افرادی مجرب و باتجربه دارید، می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *