مقاوم سازی اسکلت فولادی

مقاوم سازی اسکلت فولادی

مترادف فریم های بازدارنده ؛ مواد کامپوزیت ؛ اتصالات ؛ رفتار چرخه ای ؛ ظرفیت تغییر شکل ؛ اتلاف انرژی ؛ فیوزها تعمیر؛ مقاوم سازی اسکلت فولادی ؛ ساختمان های فلزی ؛ تقویت تکنیک ها مقدمه طراحی ساختمان های فلزی اغلب توسط بارهای باد جانبی و نه بارهای لرزه ای اداره می شود. همچنین آمارها حاکی از آن است که تعداد تلفات در هنگام وقوع زلزله به دلیل خرابی انواع ساختمان های فلزی به طور قابل توجهی در مقایسه با سایر انواع ساختمان ها کمتر است. درنتیجه، تلاش زیادی شده است تاساختمانهایی بامقاومت دربرابر لرزه نگاری باداشتن دیوارهای سنگ تراشی نشده وقابهای بتنی آرمه استفاده شود. با این حال ، اخیراً ساختمان های فولادی توجه زیادی را به خود جلب کرده اند .
در طی دو دهه گذشته ، کامپوزیت های پلیمری تقویت شده با فیبر به دلیل مزایای منحصر به فرد خود از جمله نسبت مقاومت به وزن بالا و مقاومت در برابر خوردگی عالی ، به تدریج در برنامه های مهندسی عمران پذیرش گسترده ای کسب کرده اند. به ویژه ، بسیاری از امکانات استفاده از تقویت و ساخت سازه های بتنی مورد بررسی قرار گرفته است. اخیراً ، مقاوم سازی اسکلت فولادی موجود مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
استفاده از مواد کامپوزیت تقویت شده با الیاف در تقویت سازه های بتونی نتایج مهمی را نشان داده است. این مداخلات مبتنی بر استفاده از فیبر کربن ، شیشه یا سرامیک آغشته به پلیمرهای گرمازا است. اثربخشی این مداخلات هم توسط تحقیقات گسترده در آزمایشگاه و هم با کاربردهای موجود درساختارهای موجود نشان داده شده است.
تقویت اعضای فولاد
حتی سازه های فلزی ممکن است به دلیل تغییر در کاربری اراضی ، افزایش بارها ، خوردگی یا مسائل مربوط به پدیده خستگی نیاز به مقاوم سازی اسکلت فولادی کنند. در حال حاضر ، روش های تقویتی که برای بازگرداندن ظرفیت سازه های فلزی استفاده می شود ، مبتنی بر کاربرد صفحات فولادی به ساختار اصلی است. این نوع مداخلات جنبه های منفی دارند ، مانند بارهای جدید بر روی سازه ها و پدیده اکسیداسیون.
تقویت یک نوع کار مقاوم سازی است که در آن یک ماده به منظور انتقال بار اضافی به یک مقطع پایه اضافه می شود. استفاده از صفحات جوش داده شده برای تقویت اعضای فولاد یک روش معمول است زیرا سریع و ارزان است. بارگیری ساختار قبل از تقویت ممکن است تقریباً غیرممکن باشد یا از نظر اقتصادی ناخوشایند باشد. در این صورت تقویت زیر بار انجام می شود .
با توجه به احتمال وجود پدیده خستگی ناشی از هرگونه نقص در جوشکاری ، استفاده از جوشکاری توصیه نمی شود.
مشکلات مربوط به استفاده ازاین “روشهای سنتی” درمداخلات که بااستفاده ازمواد کامپوزیت FRP مشخص می شوند ، منسوخ شده اند. الیاف از خصوصیات مکانیکی و فیزیکی بالایی برخوردار بوده و از نظر مقاومت کششی قابل توجهی از یکدیگر متمایز میشوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *