بهسازی لرزه ای ساختمان

بهسازی لرزه ای ساختمان

طی چند دهه گذشته ، مهندسان طرح های جدید بهسازی لرزه ای ساختمان و مصالح ساختمانی را برای تجهیز بهتر ساختمان ها در برابر زلزله معرفی کرده اند. قبل از اینکه به ویژگی های بهسازی لرزه ای ساختمان بپردازیم ، مهم است که بدانیم چگونه زمین لرزه ها بر سازه های ساخته شده توسط انسان تأثیر می گذارند. هنگام وقوع زلزله ، موج های شوک را در فواصل سریع در همه جهات مختلف به سراسر زمین می فرستد. درحالی که ساختمان ها به طور کلی مجهز به نیروهای عمودی ازوزن خودهستند، اما آنها نمی توانند نیروهای جانبی رابه سمت ساطع شده توسط زلزله زدگان اداره کنند. در واقع بهسازی لرزه ای همان مقاوم سازی ساختمان می باشد که ساختمان را در برابر زلزله مقاوم می سازد.
این بار فشار افقی دیوارها ، کف ها ، ستون ها ، تیرها و اتصالات اتصال دهنده آن ها را ارتعاش می دهد.تفاوت جابجایی بین قسمتهای پایین وبالای ساختمانها باعث ایجاداسترس شدید میشود وباعث میشود قاب به همریخته وکل ساختاربه هم بخورد.
عملکرد لرزه ای سازه ها می تواند در چگونگی ساخت یک ساختمان موثر باشد. برای طراحی بهسازی لرزه ای ساختمان ویک ساختمان ضدزلزله، مهندسان باید ساختاررا تقویت کرده ونیروهای زلزله زده راخنثی کنند. از آنجا که زلزله ها انرژی را از یک جهت به سمت ساختمان سوق می دهند ، استراتژی این است که ساختمان را به سمت مخالف سوق دهد. در اینجا برخی از روش های مورد استفاده برای کمک به ساختمان ها در برابر زلزله مقاومت می کنند.
مقاوم سازی در برابر زلزله
۱- بنیاد انعطاف پذیر ایجاد کنید
ایزولاسیون پایه شامل قرار دادن ساختمان بر روی لنت های قابل انعطاف است ، که پایه را جدا می کند و به جای ساختمان حرکت می کند.
یکی از راه های مقاومت در برابر نیروهای زمینی ، “بلند کردن” پایه ساختمان در بالای زمین است. ایزولاسیون پایه شامل ساخت یک ساختمان در بالای لنت های قابل انعطاف از جنس استیل ، لاستیک و سرب است. هنگامی که پایه در حین زلزله حرکت می کند ، مقره ها ارتعاش می کنند در حالی که خود ساختار ثابت است. این به طورموثر به جذب امواج لرزه ای کمک میکند و مانع ازعبور آنها ازداخل یک ساختمان می شود.
۲- نیروهای ضد با میرایی
شاید بدانید که اتومبیل ها دارای فنرهای شوک هستند. با این حال ، شاید شما نمی دانید که مهندسین نیز از آن ها برای ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله استفاده می کنند. باکمک آنها دراتومبیل ها، کمک فنرها میزان موج شوک را کاهش می دهد و به کندی ساختمانها کمک میکند. این کار به دو روش انجام می شود: دستگاه های کنترل ارتعاش و میراگر آونگ.
۳- ساختمانهای سپر از ارتعاشات
حلقه های بتونی و پلاستیکی در زیر کانال شوک ساختمان در اطراف.
۴- تقویت ساختار ساختمان
یک ساختمان مقاوم در برابر زلزله شامل دیوارهای برشی، بریسهای متقاطع ، دیافراگم ها و قاب های مقاوم به لحظه برای توزیع مجدد نیروها.
برای مقاومت دربرابر فروپاشی، ساختمانها باید نیروهایی را که درطول یک رویدادلرزه ای از طریق آنها عبور میکنند، توزیع کنند. دیوارهای برشی، بریس های متقابل، دیافراگم ها و قاب های مقاوم به لحظه برای تقویت یک ساختمان اساسی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *