نگاهی نو به ساختمان سازی در ایرانمان


نگاهی نو به ساختمان سازی در ایرانمان

گفتاری کوتاه در باب ساختمان مترو پل آبادان از مهندس پیمان بازیار _ مدیر کار گروه تخصصی صنفی انجمن علمی ساختمانهای فولادی سبک CFS ایران و مدیر عامل شرکت فنی مهندسی ساناسازان سپهر شیراز

فاجعه ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان و مرگ بسیاری از فرزندان این مرز و بوم قلبمان را بسیار آزرد . همان عزیزانی که در نهایت بی گناهی از ما گرفته شدند و در پی آن ریزش بود که شهر ی و کشوری به عزا نشست . و همین ما را بر آن داشت تا برای گریز از تکرار آن فاجعه به مقوله ای بپردازیم که نیاز بسیار به آن داریم و باید بسیار جدی به آن نگریست .

اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته ی جهان ، برای سرعت بخشیدن به کار و نیز ایمنی و بویژه کاهش خسارات جانی در صورت بروز چنین حوادثی ،از سازه های سبک فولادی c f s سود می برند.
و موضوع عجیب و شاید غیر قابل باور این است که این سیستم ساختمانی سبک c f s ( سازه های فولادی سرد نورد شده ) ، سالیانی است که در ایران ما نیز وجود دارد و گاه مورد استفاده قرار می گیرد و آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به آن ، در اختیار شهرداری ها و تمامی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان ها قرار گرفته و به یقین بسیاری از مهندسین ساختمان از وجود این سیستم و کاربرد های آن اطلاع کافی دارند و نیز نیک می دانند که یکی از مزیت های این سیستم بر سایر سیستم های سنتی ، این است که براحتی می توان طبقاتی جدید بر سایر طبقات قدیمی که قابلیت افزایش طبقات با سیستم های فلزی و بتن رایج را فاقدند بدون مقاوم سازی یا با حداقل مقاوم سازی در سازه ساختمان ، افزود . بی آنکه هراسی از سنگینی و تحمیل بار را داشت و حادثه ای چون فاجعه ی متروپل آبادان را شاهد بود .

چه در این مورد خاص برابر نظریه کارشناسان فن ، ساخت پنج طبقه بعدی که سنگینی بیش از حد را بر ستون ها تحمیل کرده ، دلیل اصلی خمیدگی و کمانش ستون ها و شکاف در سقف و در نهایت ریزش آن گردیده است .
حال سخن این است که وقتی می توان در زمانی اندک ،بر روی سازه قدیمی ،با فشار و وزنی بسیار کم ،سازه ای دیگر بنا نمود .
وقتی ساختمان جدید ،حداکثر یک پنجم ساختمان با سازه های بتنی و فلزی رایج وزن دارد .
وقتی می توان پنداشت که ما می توانستیم تمامی آن عزیزان از دست رفته در فاجعه متروپل را در کنار خویش داشته باشیم ،باید نگاهی نو و تازه به این مقوله که سالیانی است در کشورمان و دیگر کشور های پیشرفته آزمون شده و سربلند بر خاسته ، داشته باشیم .

ساختمان متروپل اگر با چنین سازه ای که در برابر زلزله ۱۰ ریشتری نیز مقاوم است و سقوط نمی کند ، ساخته می شد ، ایا اکنون ما در این حال عزا و چنین وضعیتی غمناک بودیم ؟
اگر همان پنج طبقه اضافه شده بر سازه اصلی ، با استفاده از سازه های فولادی سبک CFS با بتن سبک بر روی سقف آن ساخته می شد، آیا با چنین فاجعه ای درگیر می شدیم که حال در غم کشتگان و زیر آوار رفته گان خود باشیم ؟
اکنون عزیزان ما کجا بودند ؟ در کنارمان یا به سان حال در زیر هزاران تن بتن ؟
پس بیاییم تغییری در تفکر خود داده و با نگرشی اساسی به سازه هایمان بپردازیم .به سازه هایی ایمن .
چرا که آنان سپر جان و مال ما و عزیزان ما هستند.
اخیرا برخی مسئولین به خود آمده و گفته اند ساختمانهای بسیاری همچون متروپل آبادان ، در سطح کشور وجود دارند. پس باید سپری بسازیم در برابر این سازه های دور از امنیت ، این قاتلان بالقوه قبل از آنکه همچو متروپل ، بالفعل شوند .
آیا از این پس نباید به امر ساختمان سازی بسیار جدی پرداخت و به روز بود ؟
به امید آنکه دیگر شاهد فاجعه ای این چنین نباشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *