مشخصات فولاد مصرفی در سازه ال اس اف(LSF)

مشخصات فولاد مصرفی در سازه ال اس اف(LSF):

طبق کلیه آئین‌نامه‌ها فولاد مصرفی یا به عبارتی پایه اصلی فولاد ورق گالوانیزه LSF می‌بایست از نوع سازه‌ای (استراکچرال) بوده و دارای مقاومت مشخصی طبق جداول استاندارد باشد.

استانداردهای مختلفی در سراسر دنیا به شرح این مشخصات می‌پردازند که استاندارد اروپا EN 10147 و استاندارد ژاپن JIS G3302 از این دست هستند.
ورقی که بیشتر به عنوان ورق گالوانیزه بین عموم شناخته می‌شود و بخش عمده بازار را تشکیل داده، ورق تجاری (کامرشیال Commercial) و ورق‌های پرس‌کاری (دراوینگ Drawing) است.

فولاد پایه این ورق از کیفیت مطلوبی برای سازه برخوردار نبوده . و استفاده از آن به جز در قطعات پانل‌های غیر باربر

مانند پارتیشن‌ها مجاز نیست.

این ورق‌ها با کدهای DX51D+Z تا DX54D+Z تحت زیر شاخه EN 10142 اتحادیه اروپا نام‌گذاری می‌شوند.

(SGCC و SGCD1 تا SGCD3 زیر شاخه JIS G3302 استاندارد ژاپن(
اما ورق مناسب برای سازه باربر و مقاوم ال‌اس‌اف (با توجه به این‌که عدد داخل کد بیانگر مقاومت تسلیم است) .

به ترتیب S220GD+Z و S250GD+Z و S280GD+Z و S320GD+Z و S350GD+Z و S550GD+Z هستند. و در استاندار ژاپن SGC340 و SGC400 و SGC440 و SGC490 و SGC570 می‌باشند.

(عدد داخل کد در اینجا بیانگر تنش نهایی فولاد است).

البته به دلیل محدودیت شدید تولید ورق با کیفیت در داخل و تعرفه بسیار زیاد واردات و عدم شناخت بازرگانان . فولاد از موارد فوق، به سختی در بازار ایران فقط ردیف‌های اول و شاید دوم ورق با این مشخصات قابل خرید باشد . و ورق‌های مقاومت بالاتر بسیار دست نیافتنی هستند.

مشخصات پوشش گالوانیزه:

مقدار پوشش گالوانیزه بر روی ورق فولادی یا با ضخامت آن در هر طرف به میکرون بیان می‌شود . یا با وزن آن روی هر متر‌مربع دو روی ورق به صورت گرم بر مترمربع درج می‌گردد.
در آئین‌نامه طراحی و اجرای سازه‌های فولادی سبک سرد نورد ایران (نشریه شماره ۶۱۲) پوشش گالوانیزه نسبت به شرایط اقلیمی مختلف آورده شده است.

مشخصات فولاد مصرفی در سازه ال اس اف(LSF)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *