اصول طراحی نمای مدرن


اصول طراحی نمای مدرن

تعریف سبک مدرن
نمای مدرن
سبک مدرن، سبکی است که معمولا از جدیدترین متریال در نمای ساختمان با استفاده از قواعد و قوانین خاصی استفاده می کند. در طراحی سبک جدید از زوایا و خطوط عمودی و افقی خاص استفاده می شود. نمای مدرن یکی از محبوب ترین نماهای ساختمانی برای ساختمان های مسکونی به شمار می رود.
در طراحی ن سبک جدید یک ساختمان باید اصول مختلفی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب رعایت کرد. استفاده از مصالح و متریال استاندارد مانند آجر، سنگ و … نورپردازی مناسب، قابلیت اجرای طرح و … بخشی از قوانین مربوط به طراحی نمای ساختمان می باشد. طراحی نمای استاندارد یک ساختمان علاوه بر زیبا سازی ساختمان به بالا رفتن عمر مفید آن نیز کمک می کند. از این رو امروزه به بحث طراحی ساختمان از جمله طراحی نمای آن اهمیت زیادی داده شده و از طراحی سبک جدید بهره گرفته می شود.

۱. تزینات اندک
در طراحی نمای مدرن بهتر است از تزیینات اضافه پرهیز کنیم . این در حالی است که در نماهای سنتی شاهد تزیینات پرکار و پیچیدگی‌های بسیار هستیم.در طراحی سبک جدید گرایش بیشتر به سمت خطوط و الگوهای مینیمال است و دیوارها و سقف‌ها معمولا صاف و یکدست با حداقل تزیینات هستند.در صورت استفاده از الگوهای تکرار شونده نیز بهتر است از الگوهای پر نقش و نگار و نقوش سنتی پرهیز کرد و در عوض تا حد امکان از الگوهای انتزاعی استفاده کرد.
۲. رنگ های مناسب
رنگ هایی که در طراحی سبک جدید نمای مدرن و به طور کلی در ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شوند معمولا از پالت‌ها و ترکیب‌های رنگی خنثی هستند. رنگ‌هایی مانند کرم، قهوه‌ای، خاکستری یا بژ انتخاب‌های مناسبی هستند.سعی کنید از رنگ‌های سبک استفاده کنید و برای جلوگیری از یکنواختی اندکی رنگ غنی مانند بنفش یا آلبالویی نیز به آن‌ها بیفزایید. برای گرفتن ایده‌های بیشتر از تصاویر زیر کمک بگیرید.
۳. طراحی باز شوها
استفاده گسترده از طراحی های متنوع سبب شلوغی بیش از اندازه نمای ساختمان شده و علیرغم کار زیاد زیبایی ساختمان به چشم نمی آید. در طراحی نمای یک ساختمان به شکل مدرن از طرح های یکدست و هماهنگ استفاده می شود که در عین سادگی دچار پیچیدگی های مهندسی می باشد. سبک جدید ساختمان به گونه ای طراحی می شود که ذهنیت بیننده جذب نحوه پیاده سازی طرح شده و به دنبال کشف پیچیدگی آن است.
۴. انتخاب متریال
در طراحی سبک جدید در واقع مهم نیست که از چه متریالی استفاده می‌کنید، می‌توانید از بتن، چوب، آجر یا هر متریال دیگری استفاده کنید، اما در زمان انتخاب باید به یاد داشته باشید که خطوط صاف و همچنین بافت‌ها و طرح‌های ساده بهترین انتخاب‌ها در طراحی‌ نمای مدرن به حساب می‌آیند.استفاده از چند متریال در کنار یکدیگر در نماهای مدرن استفاده می‌شود اما در ترکیب‌ها باید به تناسب متریال‌ها بسیار دقت کنید، حتی می‌توانید یک بخش از سبک جدید را با استفاده از متریال برجسته‌تر کنید.
۵. سقفهای ساده
در طراحی سبک جدید سقف‌ها می‌توانند صاف یا شیب‌دار باشند اما سقف‌های منحنی یا گنبددار و همچنین سقف‌های ترکیبی و پیچیده در طراحی‌های مدرن کمتر دیده می‌شوند.
ویژگی های نمای مدرن
۱. سبک جدید خواهان سادگی و معقول گراییست.
۲. عدم استفاده از جزییات پیچیده در طراحی نمای ساختمان
۳. در طراحی مدرن بیشتر از خطوط افقی و عمودی استفاده می شود.
۴. ایجاد عمق و فضاسازی در نما.
۵. استفاده از مصالح و تکنولوژی نوین صنعت ساختمان.
برخی آثار معماری مدرن در ایران
موزه معماری معاصر،اثر کامران دیبا، مجتمع پارک نیاوران با همکاری نادر اردلان، دانشگاه جندی شاپور و پارک شفق از آثار این دوره است. با وجود تاکید معماری مدرن بر ساده اجرا شدن طرح در این سبک،گاهی در طراحی های اجرا شده در ایران مشاهده می شود مصالح متعددی در این نماها به کار رفته است. همچنین شکستگی بیش از حد فرم ها ،استفاده از فرم های نامتعارف که به منظور جذابتر شدن نما انجام می شود ولی اغلب نتیجه ای مطلوب ندارد.خوشبختانه شهرداری امروزه ضوابطی تدوین کرده است که از تعدد مصالح و بهم ریختگی نما جلوگیری می کند.
مصالح در نمای مدرن
۱. نمای ترمووود
۲. نمای کامپوزیت
۳. نمای اچ پی ال
۴. نمای شیشه ای کرتین وال
۵. نمای شیشه ای فریم لس
۶. نمای شیشه ای اسپایدر
۷. نمای سرامیک خشک
۸. نمای لوور آلومینیمومی
۹. نمای دکوراتیو
انواع نمای مدرن
طراحی سبک جدید ساختمان بر اساس نوع طراحی و همچنین متریال مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود انواع طراحی نمای مدرن ، طراحی نمای پست مدرن ، طراحی سبک جدید هندسی ، طراحی سبک جدید مدولار و … هر یک با استفاده از المان های مورد نظر معمار پروژه قابل اجرا می باشند.
یکی از تفاوت های طراحی سبک جدید با طراحی نمای کلاسیک ، استفاده از نور محیطی متریال های ترکیبی است که کاربرد فراوانی علاوه در نما در طراحی داخلی ساختمان دارد. امروزه یکی از سبک های مورد اقبال در طراحی سبک جدید طراحی فضاهای چند کاربردی در ساختمان های مدرن می باشد به گونه ای که کاربرد یک فضا در زمان های مختلف توسط کاربر قابل تغییر می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *